Mr. President


‘Happy birthday, mr. President’, zei ik, een jaar voordat Marilyn Monroe dat tegen háár president zou zeggen. Zij feliciteerde president Kennedy, ik oud-president van de Verenigde Staten Harry Truman, want hij was die dag, 8 mei 1961, 77 jaar geworden. We bezochten hem in de Harry Truman Library in zijn woonplaats Independence, Missouri. Niet zomaar een bezoek, zou je zeggen. Maar ik was 18 en enigszins politiek onbenullig. En zo kon ik de ontmoeting met deze man niet op de juiste waarde schatten. Ik woonde, net als m’n medebezoekers, een jaar bij een gezin in Amerika en ging naar highschool. Drie presidenten van Amerika heb ik in die periode gezien: Nixon, Kennedy en Truman. Nixon zag ik op zo’n Amerikaanse verkiezingsbijeenkomst vol spandoeken, vlaggen en ballonnen. Kennedy ontving ons op het Witte Huis, op hem waren we collectief verliefd.
En Truman mochten we dus feliciteren met zijn verjaardag. Een hele eer en we vonden het ook wel spannend. Maar hij was een beetje 'n saaie man om te zien en we waren net te jong om hem meegemaakt te hebben. We hadden geleerd dat hij van 1945 tot 1953 president was geweest, dat tijdens zijn bewind de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki waren gegooid, dat het Marshall Plan was opgezet om het naoorlogse Europa weer op gang te krijgen, de NAVO opgericht en de oorlog tegen Noord-Korea gevoerd. Een belangrijke lijst, waarvan we de namen wel kenden, maar waar we ons nog weinig mee bezighielden, want wat was dat nou helemaal in vergelijking met onbeantwoorde verliefdheden op jongens.
In mijn herinnering aan de ontmoeting zit maar een beetje méér dan op de foto te zien is: een handdruk en de felicitatie en daarvóór ook wat zenuwen, instructies, geschuifel en plechtige stilte.
Jarenlang lag deze foto onbekeken in de la. Naarmate ik ouder en wijzer werd, won het bezoek aan Truman aan gewichtigheid, totdat ik de foto af en toe ging laten zien: “moet je nou ’s kijken wie ik lang geleden de hand heb geschud”.
Ik zou het bezoek wel over willen doen, want ik wil nu heel graag Truman’s verhalen horen. Maar elf jaar na deze verjaardag werd de oud-president op de binnenplaats van hetzelfde gebouw bijgezet.

Reacties

Unknown zei…
Leuk verhaaltje moeders! Heel grappig hoe je ook als een onwetend schaapje daar in Amerika rondliep, vanmorgen was ik net hetzelfde aan het denken over mijn bezoek aan Guatemala: in het vliegtuig het "history" gedeelte van mijn Lonely Planet gelezen, die ik pas daarvoor van jou voor mijn verjaardag had gekregen. Ik was zelf niet eens op de gedachte gekomen dat dat wel eens handig zou kunnen zijn... Wat een naïeve schaapjes waren we toch, haha!
de buurvrouw zei…
ha Nancy wereldreizigerd! wat een leuk verhaal en wat spannend eigenlijk allemaal. ik kan nu snel even op je website, omdat het weekend is, jeuh! mooie foto ook. en ik wil nog wel eens live meer verhalen horen over de VS toen jij er was. liefs uit Gambia!
Anoniem zei…
¡Oye Nancy!¿Eres tú la de la foto? Es que, te pareces un montón. Qué mona.
Anna zei…
He die tante Nans!:)
Leuke stukjes schrijf jij zeg!! Wat een verhalen, en wel drie Amerikaanse presidenten in 1 jaar gezien...
bisoux vanuit Paris

Populaire posts van deze blog

Uruguayo

Poep

De Kus