New Orleans (1)

Na Biloxi, Mississippi, met z’n lege plekken, rijden we naar New Orleans, Louisiana. Wat zullen daar een lege plekken te zien zijn. Maar daar komen we niet in de eerste plaats voor. We willen vooral naar het French Quarter, of Vieux Carré (spreek uit: Voe Kurréé, met Engelse rr natuurlijk). Dat schijnt vrijwel onaangetast te zijn door Katrina.
Ik weet weinig van New Orleans, ik heb me ook niet echt kunnen voorbereiden, maar het klinkt interessant en dat komt, ja, toch wel, door Katrina, maar zeker ook door de jazz.
Ik neem jullie nu via de foto’s mee op onze eigen ontdekkingstocht.

We komen aan bij het Informatie- en Cultureel Centrum in een oud station, en kijk, daar begint de muziek al, het heet Basin Street Station (“Basin Street Blues”).


Ik zeg tegen de vrouw die ons helpt: “Ik durf het bijna niet te vragen, maar is er al veel herbouwd?” “Ja, gelukkig wel”, zegt ze, “Thank you for asking.” Ah, het is dus niet erg om dat te vragen, fijn.
We rijden naar ons hotel, Place d’Armes, middenin het French Quarter.


Het ziet er allemaal beeldig uit daar, maar ook wel toeristisch. Daarom gaan we eerst een paar andere wijken in, niet zo mooi geconserveerd, maar wel met eenzelfde soort leuke authentieke huizen.




Sommige zijn wel vervallen, maar waardoor dat precies komt?




We vragen een man of hier ook zo’n wateroverlast is geweest. Hij lacht een beetje zuur en zegt dat ie wel snapt dat we wat willen zien. Ik voel me onmiddellijk een Vreselijk Mens dat aan Ramptoerisme doet. Maar hij wijst ons de richting naar de wijk waar alles echt helemaal onder water stond, en zegt dat we wel op moeten passen in deze wijken: “we’re good people, but some of us kill.” Ik kom voorlopig de auto niet meer uit, ik peins ’r niet over.
(wordt vervolgd)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Uruguayo

Poep

De Kus