El Raval



Sinds ik gisteren (zaterdag 10.3) op een klein krukje voor m'n open 'balkon'deuren in het zonnetje heb zitten lezen, daarna de avenida op en af heb gelopen voor een inventarisatie van winkeltjes en eethuisjes, en sinds ik vanochtend m'n zondagskrant (3 kilo papier) heb gekocht als een echte barcelonees, gaat deze buurt al een beetje als 'mijn' buurt voelen. En dat is best snel. Maar het was ook wel nodig, want de eerste paar dagen liep ik erg onthand rond en was ik nog niet in 'mijn' Barcelona. Mijn Barcelona is de wijk van de Sagrada Familia, waar dochter Floor woont, waar de straten breed zijn, de huizenblokken groot en massief, de huizen aan de overkant prettig ver weg, en vrijwel iedereen spaans(talig). Ik voel me er thuis; ik hoor er, zegt Floor.
Nu zit ik in El Raval, achter de Ramblas, en in dit stuk zijn de straatjes smal, de huizen hoog en verwaarloosd, de overburen bijna aan te raken, en is de voertaal 'pakistaans'. Om de hoek is een hangplek voor ongure types, met een slaapplaats in een hoekje naast een deur, vol oude lappen en stukken karton. Het is een mannenwereld hier, vooral 's avonds, overal staan ze, alleen of in kleine groepjes en ik waan me in een 'Arabisch' land in plaats van in Spanje. De paar vrouwen die er lopen, zien er nogal onderkomen uit, hoeren, junkies, beide?

In het begin voelde ik me er niet echt prettig, een beetje bedreigd, met het gevoel dat ik erg alert moet zijn, voor m'n tas, voor mezelf. Nou moet ik dat nog steeds zijn, zoals in het hele centrum van Barcelona, maar het went of zoiets. En nu vind ik het eigenlijk wel spannend om hier te wonen in plaats van bij de Sagrada Familia (Eixample): hier is veel te ontdekken. Inmiddels loop ik rond als een gewone bewoner: met m'n plastic tassen vol boodschappen, een plastic 5-liter fles lekker water en een gezicht van 'ik woon hier dus kom niet aan me'.
Elke dag loop ik vele kilometers. Naar Floor en Peter is het een uur lopen. Naar de Catalaanse kursus een kwartier. In een massief-grote oude school vlakbij het Macba, het museum voor moderne kunst, zitten Floor en ik gezellig naast elkaar, twee keer per week. De juf heet Monica en ze is leuk, een echte onderwijzeres. Alles gaat in het Catalaans. Ik moet veel huiswerk maken, want ik heb de eerste 6 lessen gemist. Maar nu al merk ik op straat dat ik veel meer versta.

Door mijn wijk de Raval neem ik steeds andere routes, om de buurt te leren kennen. Het is een levendige wijk, met veel meer jongeren, studenten, dan elders. En vooral rond 18-19 uur bruist het, iedereen loopt dan op straat. Het is het oude Spaanse tijdstip om te flaneren, om ergens wat te drinken en te happen, de tapas, en om te winkelen, want dat kan tot een uur of 9.
Ik blijf hier drie maanden en ik zie het helemaal zitten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Uruguayo

Poep

De Kus