Ik heb het geprobeerd



Oefeningen voor de Christen

Ik heb het geprobeerd, echt, maar het lukt niet.
In dit boekje uit 1935 (“Manna voor de Christen”), dat ik voor 2 euro op de antiekmarkt bij de kathedraal van Barcelona heb gekocht, staat precies hoe ik vroom moet worden. Maar dan ben ik van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig met bidden, en dan blijft er geen tijd over om mijn Goede Werken te verrichten.
Ik hoop dat het Celeste Noales, de vorige eigenares, wel gelukt is. Haar naam heeft haar vast geholpen.

’s Ochtends:
Bij het ontwaken moet je het kruisteken ! maken en zeggen: Bevrijd ons Heer ! onze God door het heilig kruis ! van onze ! vijanden. In de Naam van de Vader, de Zoon, en ! de Heilige Geest, Amen, Jezus.

Daarna moet je zeggen: Jezus, Jozef en Maria, ik geef U mijn hart en mijn ziel.

Na het opstaan en aankleden, moet je knielen en zeggen: God mijn Heer, in wie ik geloof en hoop, ik aanbid U en houd van U met heel mijn hart. Ik dank U omdat U mij gevoed en verlost heeft, christen gemaakt en behouden heeft deze nacht. Ik bied U al mijn gedachten, woorden, daden en werken, en draag ze aan Uw eer en glorie op, met de intentie om daarmee alle geschonken vergeving te verdienen, die ik aanwend ter ondersteuning van de zielen in het vagevuur, in het bijzonder van de zielen die de allerheiligste Maria het liefst zijn en tot wie ik mij verplicht heb. Nederig vraag ik U om vergeving voor mijn zonden, en het bedrukt mij tot in het diepst van mijn hart dat ik U gekwetst heb, en door de verdienstelijkheden van Jezus Christus en de Allerheiligste Maagd smeek ik U mij de genade te geven U niet opnieuw te kwetsen.

Meteen hierna moet je bidden: het Onze Vader, het Weesgegroet en Credo; en je wendend tot de Allerheiligste Maagd, zul je haar zeggen: Oh Maagd en Moeder van God! Ik bied mij aan voor Uw zoon, en ter ere en glorie van Uw zuiverheid draag ik U mijn ziel op, mijn lichaam, vermogens en gevoelens, en ik smeek U mij de genade aan te reiken om nooit meer een zonde te begaan.
Drie keer het Weesgegroet.

Daarna moet je de Engelbewaarder aanroepen en zeggen: ...................

Reacties

de buurvrouw zei…
welk een stichtelijk kindeke, ik vraag me af of je dat echt hebt geprobeerd, nancy stuvel, en ik vraag me af of ik de allereerste reactie ooit op jouw blog heb gezet!
Anoniem zei…
¿Ejercicio del cristiano? Veo que sigues choteándote de los españoles, bien, bien,...
Unknown zei…
Haha, als je lang genoeg volhoudt moeder dan wordt je vast nog eens helemaal vroom, en hoef je geen invulling te geven aan je leven door het schrijven van stukjes of het reizen naar spanje of het zien van films, dan heb je helemaal genoeg aan De Here! Stel je voor.... dat zou saai zijn!

Populaire posts van deze blog

Uruguayo

Poep

De Kus